Dyynejä loputtomiin

Dyynejä loputtomiin

tiistai 8. huhtikuuta 2014

Rehtorina vieraassa kulttuurissa


Olen usein saanut vastata kysymykseen: miten pärjäsit naisrehtorina emiraateissa? Kysymys kuvastaa stereotyyppisiä käsityksiä, joita meillä on arabimaailmasta. Jos en ole kokenut ammattitaitoani kyseenalaistettavan Suomessa, en sitä kokenut kertaakaan Arabiemiraateissa.
Rehtoria kutsutaan arabiassa johtajaksi mudiira. Toisena nimenä minua puhuteltiin tohtoriksi doktooraksi. Nämä kuvaavat johtajakulttuuria Arabiemiraateissa. Rehtorilla on arvostettu asema yhteiskunnassa ja koulutusjärjestelmässä. Minun tehtäväni oli tuoda suomalaista johtamiskulttuuria osaksi järjestelmää, mikä otettiin hyvin vastaan. Palaute työyhteisön jäseniltä oli myönteinen erityisesti osallistavien käytänteiden osalta.


Kahta esikoulun rehtoria lukuun ottamatta olin kaupungin ainoa alakoulun länsimainen rehtori. Istuin rehtorikokouksissa kulttuuria kunnioittaen naisten puolella ja sain lähes aina tulkkauksen arabiasta englanniksi.

Länsimaisen asiantuntijuuden panos on merkittävä Abu Dhabissa. Opetushallituksella on syvä huoli nuorten taitotasosta edetä korkeakouluopinnoissa, ja päämääränä on kehittää emiraattien koulutustasoa. Yhtenä ratkaisuna tähän valtionkoulujärjestelmään palkataan ’native speaking,  english medium teachers’ eli englanninkielisiä opettajia opettamaan englantia, matematiikka ja luonnontietoa alkuopetuksen alkumetreistä lähtien. Näin ollen suomalaiset opettajat eivät olleet harvinaisuus länsimaalaisina opettajina, mutta kylläkin ’ei-natiiveina englanninkielisinä’ kansainvälisinä opettajina.


Rehtorin työkuvassa painottuvat erilaiset johtajuuden osa-alueet tarvekuvan ja johtajapersoonan mukaisesti. Al Raqiah koulussa rehtorin työkuvaa voi luonnehtia joustavaksi muutosjohtajaksi. Joustavuus ei ollut vapaavalintainen mauste, vaan arjen sanelema lähtökohta selvitä.
Me olemme tottuneet länsimaissa hyvin täsmälliseen ajankäyttöön ja sen kunnioittamiseen. Mikäli et kunnioita aikaa, et kunnioita ”kanssamatkustajia”. Kokoukseen saapuminen ajoissa merkitsee muiden kokoukseen osallistujien arvostamista. Maailma, josta saavun, ei ole tavoittanut tätä sanomaa. Rukouskutsu säätelee aivojärjestelmää. Muslimeille se ilmoittaa, että on tunti aikaa rukoilla. Se antaa myös lempeällä tavalla aikaa valmistautua tulevaan toimintaan. Tämä oli huomioitava koulunpidossa. Kokouskutsujen oli sisällettävä aikavaraus, joka mahdollisti kulttuurinmukaisen osallistumisen. Tehokkuusajattelu sai uuden ulottuvuuden. Se ei voinut perustua minuuttipeliin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro ajatuksesi!